W ramach programu reSTART przedsiębiorczości, który koncentruje się na wsparciu małych i średnich przedsiębiorców, otrzymaliśmy możliwość w formie wywiadu, w którym możesz przeczytać wszystko o naszych początkach, filozofii, transformacji, a przede wszystkim o marzeniach i celach na przyszłość. Życzymy miłej lektury! :)
Oryginalny artykuł możesz przeczytać tutaj. #restartprzedsiębiorczości
GoodWays to czeska firma, która marzy o przyszłości skoncentrowanej na zdrowym stylu życia bez zbędnych odpadów. Dzięki szkle i drewnu bambusowemu poszukuje i tworzy designerskie alternatywy dla jednorazowych produktów plastikowych, pomagając w ten sposób swoim klientom żyć każdego dnia nieco bardziej ekologicznie.
Okres kwarantanny firma wykorzystała do stworzenia nowego konceptu, zmiany marki i przygotowania nowych wielokrotnego użytku i zrównoważonych produktów. O to, czego możemy się spodziewać od GoodWays w przyszłości oraz o wpływ kryzysu koronawirusa na środowisko zapytałam Teresę Svobodovą, która tworzy ekologiczne serce zespołu.
- Waszym pierwszym produktem jest wielokrotnego użytku butelka na napoje. Mieliście jeszcze inne alternatywy, czy to była oczywista pierwsza wybór?
Naszym pierwszym produktem, który do dziś pozostaje najpopularniejszy i najbardziej pożądany, jest podwójna szklana butelka GoodGlass Thermo – butelka dwuwarstwowa z borokrzemowego szkła z szeroką szyjką i dwuczęściowym sitkiem na herbatę, zioła czy kawę. Dzięki swojemu uniwersalnemu zastosowaniu ten design był dla nas oczywistym wyborem. Wierzymy, że między praktycznym wykorzystaniem a pięknym designem nie ma potrzeby robienia żadnych kompromisów.
- Dlaczego akurat szkło? Jakie cechy były dla Was kluczowe przy wyborze materiału?
My z GoodWays wierzymy, że jeśli chodzi o butelki na napoje, szkło jest najczystszym sposobem zarówno dla nas, jak i dla naszej planety. Nie pozostawia żadnych zapachów ani smaków, tak jak plastik, i jest łatwe w utrzymaniu. Do naszych butelek używamy specjalnego borokrzemowego szkła, które jest bardziej odporne niż szkło zwykłe i wytrzymuje wrzącą wodę. A kiedy dodatkowo przygotujesz w butelce jakąś smaczną infuzję z owoców czy ziół, możesz cieszyć się widokiem wewnątrz podczas picia i motywować się do przestrzegania odpowiedniego reżimu picia.
- Co was właściwie skłoniło do założenia GoodWays?
W czasie zakupu GoodWays (ówczesnego GoodGlass) w Czechach jeszcze tak wiele nie mówiło się o zrównoważonym stylu życia i o konieczności zastępowania jednorazowych produktów plastikowych tymi wielokrotnego użytku jak teraz. Postanowiliśmy to zmienić, wnieść swój wkład i zmniejszyć zależność świata od plastikowych butelek i innych jednorazowych produktów. GoodGlass to piękna butelka designerska, którą każdy chce mieć przy sobie, a tym samym naturalnie zachowuje się bardziej zrównoważenie, nie kupując zbędnych plastikowych butelek z wodą czy kubków z napojami. Nie ma nic prostszego niż poprosić o napój do własnej butelki! Równocześnie z naszymi produktami staramy się również szerzyć ideę wielokrotnego użytku i zero waste. Dlatego teraz wprowadzamy kolejne produkty, które zastępują jednorazowe produkty plastikowe, aby zmotywować do życia życiem z mniejszą ilością odpadów. Obecnie mamy w ofercie na przykład GoodStraw, bambusowe słomki, i planujemy kolejne produkty.
- W jakim stopniu kryzys koronawirusa wpłynął na zachowanie waszych klientów? A czy w tej chwili czujecie, że wszystko wraca do normy?
W okresie kryzysu, podobnie jak dla wielu innych małych firm, nie było to proste. Zauważyliśmy znaczący spadek zamówień, zarówno ze strony klientów, jak i partnerów handlowych. W pierwszej fali nikt nie wiedział, jak sytuacja się rozwinie, dlatego ludzie naturalnie zajmowali się przede wszystkim zaspokajaniem podstawowych potrzeb i pomocą innym. Sami staraliśmy się pomagać tam, gdzie było to potrzebne. Równocześnie wykorzystaliśmy ten czas na przygotowanie nowego konceptu firmy i stworzenie nowego e-sklepu. Po pewnym czasie ludzie zaczęli dostrzegać wpływ kryzysu na małe firmy i zaczęli nas wspierać swoimi zamówieniami, za co jesteśmy do tej pory bardzo wdzięczni. Już od początku maja zaczynamy odczuwać ponowny wzrost zainteresowania i teraz musimy powiedzieć, że już jesteśmy „po drugiej stronie”.
- Okres kwarantanny wykorzystaliście na przygotowanie nowego konceptu i nowych produktów. Na co możemy liczyć z waszej strony w nadchodzących miesiącach?
Największą zmianą, którą obecnie przechodzimy, jest zmiana nazwy firmy z GoodGlass na GoodWays. Na początku zakładaliśmy firmę GoodGlass z jednym jedynym produktem. Stopniowo jednak wprowadzamy nowe produkty, a nasza nowa nazwa lepiej nas teraz opisuje. Swoimi produktami staramy się oferować dobre sposoby czy ścieżki do zrównoważonego stylu życia. W nadchodzących miesiącach możecie więc oczekiwać wprowadzenia nowych produktów, które będą zastępować kolejne jednorazowe produkty plastikowe. Wszystko idzie wolniej, niż myśleliśmy, ponieważ dokładnie je testujemy i nie chcemy wprowadzać na rynek czegoś, z czym nie jesteśmy w stu procentach zadowoleni. Możemy jednak zdradzić, że obecnie intensywnie pracujemy nad serią szytych produktów wspólnie z firmą Vigvam design z Plzně, która już teraz szyje dla nas nasze nowe pokrowce na GoodGlass, które dosłownie przewyższyły nasze oczekiwania.
- Głównym celem waszej firmy jest ekologiczne podejście i zrównoważony rozwój. Jakie według was będzie miało to wpływ w kontekście koronawirusa?
Wpływ koronawirusa na ekologię to skomplikowany temat. W trakcie kryzysu podzieliliśmy się na naszym blogu artykułem “Jak koronawirus ma się do ekologii?”. Opisujemy w nim zarówno negatywne, jak i pozytywne skutki kryzysu koronawirusa dla ekologii, a także porady, jak żyć w sposób zrównoważony w czasie kryzysu i po nim. Krótko mówiąc, na pierwszy rzut oka może się wydawać, że kryzys koronawirusa ma pozytywny wpływ na ekologię, ponieważ na całym świecie zmniejszyły się emisje CO2, a tymczasowo niższe zużycie spowodowało mniejszy popyt, a więc i produkcję. Z drugiej strony jednak temat ochrony środowiska zniknął zarówno z mediów, jak i z działań państwowych i międzynarodowych, rządy koncentrują się teraz na łagodzeniu skutków kryzysu gospodarczego, a temat kryzysu klimatycznego został odsunięty na dalszy plan. Kolejnym problemem jest zwiększona ilość odpadów jednorazowych, niezależnie od tego, czy chodzi o środki ochrony zdrowia, plastikowe opakowania, które w ramach środków higienicznych wróciły na półki supermarketów, czy jednorazowe kubki i pudełka z restauracji. Pytanie brzmi, czy wyciągniemy z tego wnioski i nauczymy się żyć z małą ilością, czy wrócimy do konsumpcyjnego stylu życia.
- Czego chcielibyście osiągnąć z GoodWays? Macie jakiś “dziki sen”?
Chcielibyśmy, aby GoodWays nadal rosło, tak jak dotychczas, dotarło do większej liczby ludzi, abyśmy mogli szerzyć naszą ideę zrównoważonego rozwoju dalej. Chcielibyśmy oferować wielokrotnego użytku alternatywy dla większości jednorazowych produktów, aby mogły stopniowo zniknąć z naszego życia. Obecnie jesteśmy jeszcze małą firmą, ale naszym marzeniem jest, abyśmy mogli wspierać inne sensowne projekty. Na przykład te, które starają się naturalnie przywracać wodę do naszego krajobrazu i zapobiegać jej wysychaniu.
- Macie jakieś wskazówki, jak w codziennym życiu zachowywać się trochę bardziej ekologicznie?
Ważne jest, aby zrozumieć, że nikt nie jest doskonały i nie można z dnia na dzień stać się osobą, która nie produkuje żadnych odpadów i ma minimalny ślad ekologiczny. Ważne jest wprowadzać poszczególne kroki stopniowo i trwale. Ponieważ każdy krok się liczy. Zacząć stopniowo od kroków, które są dla nas realne i łatwe do przestrzegania na co dzień. Wierzę, że teraz wielu z nas nosi do sklepu swoją własną torbę na zakupy i woreczki na owoce, warzywa i pieczywo. Wielokrotnego użytku osobista butelka na wodę jest również podstawą. Z własnego doświadczenia wiem, że jeśli mam ze sobą swoje słomki do picia czy sztućce, to znacznie łatwiej jest mi odmówić tych jednorazowych. Ważne jest więc zachowywać się świadomie i odrzucać zbędne odpady. I przede wszystkim nie stresować się z tego powodu.
Z miłością,
Terka, Johan i zespół GoodWays