W ramach programu reSTART biznesu, który koncentruje się na wspieraniu małych i średnich przedsiębiorców, otrzymaliśmy możliwość udzielenia wywiadu, w którym możesz przeczytać wszystko o naszych początkach, filozofii, transformacji, a przede wszystkim o marzeniach i celach na przyszłość. Życzymy miłej lektury!:)
Oryginalny artykuł możesz przeczytać tutaj. #restartpodnikani
GoodWays to czeska firma, która marzy o przyszłości skoncentrowanej na zdrowym stylu życia bez zbędnych odpadów. Przy pomocy szkła i drewna bambusowego poszukuje i tworzy designerskie alternatywy dla jednorazowych produktów plastikowych, pomagając swoim klientom żyć każdego dnia bardziej ekologicznie.
Okres kwarantanny firma wykorzystała do stworzenia nowej koncepcji, zmiany marki i przygotowania nowych produktów wielokrotnego użytku i zrównoważonych. O to, czego możemy spodziewać się od GoodWays w przyszłości oraz o wpływ kryzysu koronawirusowego na środowisko, zapytałam Terezę Svobodovą, która tworzy ekologiczne serce zespołu.
- Waszym pierwszym produktem jest butelka wielokrotnego użytku. Czy mieliście jeszcze inne alternatywy, czy to był oczywisty pierwszy wybór?
Naszym pierwszym produktem, który do dziś pozostaje najpopularniejszym i najbardziej pożądanym, jest podwójna szklana butelka GoodGlass Thermo – dwuścienna butelka ze szkła borokrzemowego z szeroką szyjką i dwuczęściowym sitkiem na herbatę, zioła lub kawę. Dzięki swojemu uniwersalnemu zastosowaniu ten design był dla nas oczywistym wyborem. Wierzymy, że nie trzeba iść na kompromis między praktycznym wykorzystaniem a pięknym designem.
- Dlaczego akurat szkło? Jakie właściwości były dla was kluczowe przy wyborze materiału?
My z GoodWays wierzymy, że jeśli chodzi o butelki do picia, szkło jest najczystszym rozwiązaniem zarówno dla nas, jak i dla naszej planety. Nie pozostawia żadnych zapachów ani smaków jak plastik i jest łatwe w utrzymaniu. Do naszych butelek używamy specjalnego szkła borokrzemowego, które jest bardziej wytrzymałe niż zwykłe szkło i radzi sobie nawet z wrzącą wodą. A gdy dodatkowo przygotujesz w butelce smaczną infuzję z owoców lub ziół, możesz podczas picia podziwiać jej wnętrze i motywować się do przestrzegania prawidłowego nawodnienia.
- Co właściwie skłoniło was do założenia GoodWays?
W czasie zakładania GoodWays (wówczas GoodGlass) w Czechach nie mówiło się jeszcze tak dużo o zrównoważonym stylu życia i konieczności zastępowania jednorazowych produktów plastikowych tymi wielokrotnego użytku jak teraz. Postanowiliśmy to zmienić, wnieść swój wkład i zmniejszyć zależność świata od plastikowych butelek i innych jednorazowych produktów. GoodGlass to piękna designerska butelka, którą każdy chce mieć przy sobie, dzięki czemu naturalnie zachowuje się bardziej ekologicznie, nie kupuje niepotrzebnych plastikowych butelek z wodą czy kubków z napojami. Nie ma nic prostszego niż poprosić o napój do własnej butelki! Wraz z naszymi produktami staramy się więc szerzyć ideę wielokrotnego użytku i zero waste. Dlatego teraz wprowadzamy kolejne produkty, które zastępują jednorazowe wyroby z plastiku, aby motywować do życia z mniejszą ilością odpadów. Obecnie w ofercie mamy na przykład słomki bambusowe GoodStraw i planujemy kolejne produkty.
- W jakim stopniu kryzys koronawirusowy wpłynął na zachowanie waszych klientów? Czy macie w tej chwili poczucie, że sytuacja wraca do normy?
W okresie kryzysu, podobnie jak dla wielu innych małych firm, nie było łatwo. Zanotowaliśmy znaczący spadek zamówień, zarówno ze strony klientów, jak i partnerów biznesowych. W pierwszej fali nikt nie wiedział, jak rozwinie się cała sytuacja, dlatego naturalnie ludzie skupiali się przede wszystkim na zaspokajaniu podstawowych potrzeb i pomocy innym. Sami staraliśmy się pomagać, gdzie było to potrzebne. Jednocześnie wykorzystaliśmy ten czas na przygotowanie nowej koncepcji firmy i stworzenie nowego e-sklepu. Z czasem ludzie zaczęli dostrzegać wpływ kryzysu na mniejsze firmy i zaczęli nas wspierać swoimi zamówieniami, za co jesteśmy do dziś bardzo wdzięczni. Już od początku maja zaczęliśmy odczuwać ponowny wzrost zainteresowania i teraz możemy powiedzieć, że jesteśmy już "po drugiej stronie".
- Okres kwarantanny wykorzystaliście na przygotowanie nowej koncepcji i nowych produktów. Na co możemy się od was cieszyć w najbliższych miesiącach?
Największą zmianą, którą obecnie przechodzimy, jest zmiana nazwy firmy z GoodGlass na GoodWays. Na początku zakładaliśmy firmę GoodGlass z jednym jedynym produktem. Stopniowo jednak wprowadzamy nowe produkty i nasza nowa nazwa teraz lepiej nas określa. Poprzez nasze produkty staramy się oferować dobre sposoby czy drogi do zrównoważonego stylu życia. W najbliższych miesiącach możecie się więc spodziewać wprowadzenia nowych produktów, które będą zastępować kolejne jednorazowe wyroby z plastiku. Wszystko idzie wolniej, niż myśleliśmy, ponieważ dokładnie je testujemy i nie chcemy wprowadzić na rynek czegoś, z czego nie jesteśmy w stu procentach zadowoleni. Możemy jednak zdradzić, że obecnie intensywnie pracujemy nad serią szytych produktów wspólnie z firmą Vigvam design z Pilzna, którzy już teraz szyją dla nas nasze nowe pokrowce na GoodGlass, które dosłownie przerosły nasze oczekiwania.
- Głównym zainteresowaniem waszej firmy jest ekologiczne podejście i zrównoważony rozwój. Jaki według was będzie w tym kierunku wpływ koronawirusa?
Wpływ koronawirusa na ekologię to złożony temat. W trakcie kryzysu udostępniliśmy na naszym Blogu artykuł "Jak koronawirus wiąże się z ekologią?". Opisujemy w nim zarówno negatywny, jak i pozytywny wpływ kryzysu koronawirusowego na ekologię, a także wskazówki, jak żyć nadal w sposób zrównoważony w okresie kryzysu i po nim. Krótko mówiąc, na pierwszy rzut oka może się wydawać, że kryzys koronawirusowy ma pozytywny wpływ na ekologię, ponieważ globalnie zmniejszyła się emisja CO2, tymczasowo niższa konsumpcja spowodowała niższy popyt, a tym samym produkcję. Z drugiej strony temat środowiska zniknął zarówno z mediów, jak i z działań państwowych i międzynarodowych, rządy koncentrują się teraz na łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego, a temat kryzysu klimatycznego został zepchnięty na dalszy plan. Kolejnym problemem jest zwiększona ilość odpadów jednorazowych, czy to dotyczy środków medycznych, opakowań plastikowych, które w ramach środków higienicznych wróciły na półki supermarketów, czy jednorazowych kubków i pudełek z restauracji. Pozostaje więc pytanie, czy wyciągniemy z tego naukę i nauczymy się żyć skromnie, czy wrócimy do konsumpcyjnego stylu życia.
- Co chcielibyście osiągnąć z GoodWays? Macie jakieś "dzikie marzenie"?
Chcielibyśmy, aby GoodWays nadal rosło, tak jak dotychczas, dotarło do świadomości większej liczby ludzi, abyśmy mogli szerzyć naszą ideę zrównoważonego rozwoju dalej. Chcielibyśmy zaoferować alternatywy wielokrotnego użytku dla większości jednorazowych produktów tak, aby mogły stopniowo całkowicie zniknąć z naszego życia. Obecnie jesteśmy jeszcze małą firmą, ale naszym marzeniem jest, abyśmy byli w stanie wspierać kolejne wartościowe projekty. Na przykład te, które starają się naturalnie przywracać wodę do naszego krajobrazu i zapobiegać jego wysychaniu.
- Macie jakieś wskazówki, jak w życiu codziennym zachowywać się trochę bardziej ekologicznie?
Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że nikt nie jest doskonały i nie można z dnia na dzień stać się człowiekiem, który nie produkuje żadnych odpadów i którego ślad ekologiczny jest minimalny. Ważne jest wprowadzanie poszczególnych kroków stopniowo i trwale. Ponieważ każdy krok się liczy. Zacząć stopniowo od kroków, które są dla nas realne i łatwe do przestrzegania na co dzień. Wierzę, że teraz już wielu z nas nosi do sklepu swoją własną torbę na zakupy i woreczki na owoce, warzywa i pieczywo. Butelka wielokrotnego użytku na wodę to również podstawa. Z własnego doświadczenia wiem, że jeśli mam ze sobą swoje słomki do picia czy sztućce, to o wiele łatwiej jest mi odmówić tych jednorazowych. Ważne jest więc zachowywać się świadomie i odmawiać zbędnych odpadów. A przede wszystkim nie stresować się z tego powodu.
Z miłością,
Terka, Johan & zespół GoodWays